reklama

Na Slovensku po slovensky...

...pokuta za vetu: „Nevadí Vám, ak vyhodím tento sáčik?“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (53)

Možno si tento článok budete chcieť prečítať, pretože je to súčasná a veľmi zaujímavá téma a budete sa chcieť v diskusii podeliť o svoje názory. A možno ak uvidíte moju fotku a môj vek, tak tento článok hneď zatvoríte. „Čo tam 17-ročné dievča vie o spisovnej slovenčine? Čo nám ona má čo k tomu povedať?“ Ak Vás aspoň trochu zaujíma, čo Vám „to“ 17-ročné dievča môže o slovenčine povedať, tak čítajte ďalej...

Ak to tak môžem povedať, som moderátorka. Pri moderovaní Vianočných trhov oslávim prvý rok mojej „kariéry“. K moderovaniu som sa dostala vďaka súťaži Sárova Bytrica, v ktorej som sa dostala už dvakrát na celoslovenské kolo. Každé kolo (okresné, krajské, celoslovenské) je spojené aj s rozborovým seminárom, na ktorom sa človek dozvie naozaj zaujímavé veci...

Ak si zadáte do googlu heslá spojené s témou pokuty za nespisovný jazyk, „vyhodí“ Vám to viacero odkazov na rôzne diskusie. Mladí, starí, všetci tam píšu svoje názory. Väčšinou tvrdia, že je to skvelé, pretože musíme podporovať hlavne náš jazyk a nie amerikanizmy a podobne... Ale pochybujem o tom, že aspoň 10% z nich vie náš jazyk naozaj dobre. Nechcem tu písať siahodlhé úvahy, len som sa rozhodla podeliť sa s Vami o zopár perličiek, ktoré som sa naučila vďaka moderovaniu a ktoré s touto témou naozaj úzko súvisia.

Najprv Vám vysvetlím podstatu názvu tohto článku
Slovenčina nepozná slovo nevadí. Slovákom nemôže niečo vadiť... Slovákom môže niečo iba prekážať !
Taktiež slovo sáčik... Možno si teraz poviete: „Jasné, spisovne je sáčok!“ Ale nie... Naozaj spisovné slovo je vrecúško !
Ak sa teda budete chcieť niekoho spýtať spisovne, či môžete vyhodiť „sáčik“, mali by ste to povedať takto: „ Neprekáža Vám, ak vyhodím toto vrecúško ?“

Slovné spojenia ako týmpádom (tým pádom), častokrát, napadlo ma, chápem tomu náš rodný jazyk nepozná. Napadnúť Vás môže iba človek, myšlienka Vám napadne! Chápem t o a rozumiem tomu... Párok? Párka? Salám? Saláma? Design? Dizajn? Laser? Lejzr?...

Existuje veľa takýchto „prípadov“ a perličiek. Nechcem ani tvrdiť, že ten zákon nie je dobrý, musíme používať a poznať náš jazyk! Ale skôr než budeme tvrdiť, že si naozaj vážime náš jazyk, že ho ovládame a akí sme nesmierne hrdí na ľubozvučnú materinskú reč, mali by sme sa zamyslieť, či ju naozaj vieme....

Ak si zapnem Televízne noviny alebo nejakú reláciu, naozaj mi PREKÁŽA :o), že ľudia, ktorí sa venujú moderovaniu a odovzdávaniu informácií celému Slovensku, neovládajú náš jazyk ani zďaleka. A v tomto prípade nejde len o perličky typu „sáčik“!


Mária Šándorová

Mária Šándorová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  1x

> priateľka, dcéra, kamarátka, dátová analytička < Zoznam autorových rubrík:  Dostanem sa domovMoja cesta na MatFyzČlánkyPoéziaPróza

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu